Deception + Hypermass på Folken

Strøken releasekonsert med Deception

I slutten av mars kom Stavanger-bandet Deception med sin fjerde fullengder. Dette ble presentert i sin helhet på Folken i Stavanger lørdag 6. april. Det ble en imponerende opplevelse!

Deception @ Folken, 06.04.2024 - Photo: Svein Frydnes

Deception fra Stavanger presenterte hele sitt siste album, Daenacteh, på Folken denne lørdagen.
Foto: Svein Frydnes

Deception

Deception har holdt på siden 2012; som Art of Deception fram til 2019, deretter som Deception. På Denne tiden har de gitt ut fire album, i tillegg til en mengde singler og EPs. Forrige album, The Mire, det første som Deception, kom i 2021. Et veldig bra album. Og nå er de altså klar med nytt album, med det «enkle» navnet Daenacteh. Dette albumet har allerede høstet veldig bra anmeldelser, og jeg må bare si meg enig. Det er et sterkt album; flotte melodier, utrolig gode instrumentalprestasjoner og ikke minst imponerende vokalarbeid av Sindre Wathne Johnsen. Men en ting er å gjøre en solid jobb i studio, en helt annen ting er å presentere musikken skikkelig live. Her er Deception uovertrufne. Konsertene deres pleier å være solid gjennomførte, og lørdagens konsert ble ikke noe unntak.

Dette spilte Deception:

  • Sulphur Clouds
  • King of Salvation
  • Iblis’ Mistress
  • Institution Ablaze
  • Assailants
  • Be Headed On Your Way
  • Remission
  • Return of The Baphomet
  • Dhariyan
  • Monophobic
  • Daughters of The Desert
  • Grasp of Lilith

Setlista bestod av hele Daenacteh, iblandet fire låter fra The Mire. De åpnet med albumets åpningslåt, «Sulphur Clouds», og fanget publikum fra første riff. Musikken er råtøff. Einar Pettersen hamrer løs på slagverket og Marius Ofstads bass dundrer i bakgrunnen. Det er så bra! Jeg har nevnt vokalist (og gitarist) Sindre. Det er så imponerende vokalarbeid det han presterer. Det blir kanskje feil å kalle death metal-vokal vakkert (eller behagelig, som sidemannen min kommenterte), men det er faktisk et vakkert og behagelig stykke arbeid det Johnsen varter opp med. 

Denne konserten var annonsert som releasekonsert. Men to dager før holdt de en «under 18»-konsert i Stavanger, og ungdommen var tydeligvis velbeslåtte, for mesteparten av merchen forsvant da. Til glede for bandet, til noe fortvilelse for lørdagens publikum. Men det kommer nye muligheter. For øvrig var Folken rimelig godt befolket denne kvelden; godt og vel 200 metalheads hadde funnet veien for å få med seg konserten. Og responsen var ikke til å ta feil av, publikum likte det de hørte.

Jeg har hørt og sett Deception noen ganger, og de viser bra framgang for hver gang de spiller. Jeg har nevnt tre fjerdedeler av bandet, men må ikke glemme sistemann. Hans Jakob Bjørheim imponerer med sitt gitarspill; det er et vanvittig driv over det. Presist, mektig. Totalpakka av alle fire gir et mektig lydbilde. Og lyden var bra på Folken. Med unntak av helt bakerst, så var det et flott lydbilde nærmest hvor en stod. Lyssettingen, derimot, ble jeg ikke imponert over. Det virket som lysteknikeren hadde fått den store skjelven, for lysene blinket i hytt og pine uten mål og mening. Etter min mening. Dramatisk, til dramatisk musikk, ja. Men det går faktisk an å holde blinkingen noe mer stabil. Hilsen en litt stresset fotograf…

Edit: Lysmester Marius kontaktet undertegnede og gav en forklaring på utfordringene med lyssettingen. Takk for tilbakemelding.

Tolv låter fikk vi servert denne kvelden fra Deception. Tolv låter fremført med spilleglede. Flotte melodier, til tider med progressive tendenser. Det siste albumet inneholder flere veldig bra låter. «Iblis’ Mistress» er én av dem, med sin fine intro. «Dhariyan» en annen, melodiøs og fin. Men kanskje den jeg setter høyest, er «Daughters of The Desert» - nærmere 11 minutter med vellyd.

Det hele avsluttes med «Grasp of Lilith» fra The Mire. Herlig!

Hypermass

Før Deception entret scenen, fikk Hypermass fra Trondheim sjansen til å varme opp publikum. Og de gjorde en bra jobb. Bandet har holdt på i over 10 år, men kun utgitt et album, Empyrean (2022). Jeg så bandet spille på den lille scenen på Karmøygeddon Metal festival i fjor, og ble imponert da. Denne gangen klarte de ikke å nå helt opp der. Vokalen til Markus Sundet, som var så bra sist jeg så dem, kom ikke like godt fram på Folken. Det har nok litt med lydbildet og miksen å gjøre, men Hypermass klarte ikke å fange meg like mye denne gangen. Likevel, en solid support-jobb, og jeg gleder meg til å høre mer fra dem. De har bra melodier, utrolig dyktige musikere, og når vokalen til Sundet kommer til sin rett er de veldig bra.

Benytt muligheten til å se og høre Hypermass om de dukker opp på en scene i nærheten av deg.

Takk for en fin kveld Deception, Hypermass og Folken. Det var virkelig verdt turen fra Mandal til Stavanger. Når en i tillegg kunne kombinere det med å treffe gode venner ble det en helt topp helg!