Det var to litt forskjellige band, både i alder og uttrykksmåte, som satte seg stevne på intime Vaktbua første lørdagen i mars. Men felles for begge var viljen og evnen til å få folk i stemning. Det ble rett og slett en trivelig kveld på Odderøya!
Longfield & Super Skeleton
Først ute var Longfield & Super Skeleton (LSS) fra Haugesund. Bandet består av ikke mindre enn seks medlemmer, noe som gjør at det blir ganske så trangt på den lille scenen på Vaktbua. Men det løste bandet bra. Vokalisten stod like mye oppe på stortromma, som nede på gulvet, og gav plass til gitaristene i front.
Fra første riff var det fullt øs. Musikken er heftig rock med innslag av disco, synthpop og new wave fremført med en utrolig energi og spilleglede. Spillelista deres bestod av femten låter, femten låter som ble kjørt i et utrolig tempo. Men innimellom hadde vokalist Jarle Langåker tid til å prate med publikum, få dem med på allsang, få publikum til å føle seg vel.
Bandet var tight. Det ble ikke gitt noe ved dørene, alle gav alt. Gitarist Sebastian Alexander Rosso Altamirano spilte så blodet sprutet fra fingrene, uten at det så ut til å affisere ham det minste. Foruten vokalist Langåker og gitarist Altamirano, består Longfield & Super Skeleton av Christian Sjøthun (trommer), Dean Christiansen (bass), Ken-Tore Kallevåg (synth/vokal) og Christian Sæløen (gitar/vokal). Alle hardtarbeidende musikere som gjorde denne konserten til en utrolig bra opplevelse.
LSS gav i august i fjor ut albumet Daylight, The Devil, og det var fra denne skiva det naturlig nok ble spilt flest låter. Men ellers bestod setlista av et fint utvalg fra den øvrige katalogen deres. Det er ikke bare på scenen LSS er hardtarbeidende. De gjør også alt av produksjon selv; skriver og produserer alle låtene, lager egne musikkvideoer, pressebilder og albumcovers, og desigener egen merch. Disse gutta mener alvor, og en konsertopplevelse med Longfield & Super Skeleton anbefales på det varmeste.
Shonen Knife
Kveldens hovedband var de japanske veteranene i Shonen Knife. Bandet ble startet av gitarist og vokalist Naoko Yamano i 1981. Det var nok også grunnen til en relativt høy gjennomsnittsalder på publikum. Bandet har hatt sine følgere i mange år. I tillegg til Naoko Yamano, består Shonen Knife av søsteren hennes, Atsuko Yamano (bass/vokal) og energiske Risa Kawano på trommer og vokal.
Musikken er en slags gladpoppunk, tydelig inspirert av det amerikanske punkbandet Ramones. I 2011 gav Shonen Knife også ut et tributealbum til nettopp Ramones, Osaka Ramones.
Shonen Knife er ute på en 40 års-jubileumstour, og har satt sammen en «best of»-setliste. Jeg kjenner dessverre ikke til bandet såpass at jeg har nok kunnskap til låtene. Men mange av kveldens publikum kjente tydeligvis godt til musikken, og allsangen runget på låter om godteri og søte katter.
Naoko, som skriver det meste av musikken til Shonen Knife, har uttalt at hun blir glad når hun spiser kaker og godteri, og at det er grunnen til at mange av bandets låter handler om kaker og andre søtsaker.
På 90-tallet turnerte bandet med Nirvana som deres support på Nirvanas England-turné. I tillegg har Shonen Knife fått sitt eget tribute-album hvor band som Sonic Youth og L7 har gjort deres sanger. Nå er de som nevnt på en Europa-turné i forbindelse med førtiårs-jubileumet som band. Konserten på Vaktbua var den første i Norge, og etter mottakelsen her å dømme bør det bli en ren seiers-turné.
Veldig bra av Vaktbua å booke også denne type band. Publikum var i ekstase. Og bandet virket å kose seg maksimalt, overveldet over den enorme responsen de fikk.
Avslutningsvis leverte Shonen Knife sin versjon av The Carpenters «Top of The World», en flott avslutning på en fin konsert.