Leprous + Vorbid hos Arendal Rockklubb

Leprous på Arendal Rockklubb - Photo: Bjørg Fossli

Det var en massiv energiutveksling på scenen med Leprous hos Arendal Rockklubb.Foto: Bjørg Fossli

Mektig og vart

Leprous hadde sin første konsert hos oss i Arendal etter koronapausen. Med seg hadde de Vorbid som support. Det ble en magisk og storslått start på 40-års feiringa for Arendal Rockklubb. Det ble riktignok lite headbanging og moshpit, men vi har blitt skremmende vant til det. Til og med rockere er så takknemlige for å få være sammen på konsert igjen, at de finner seg i å sitte stille på stolene sine. De reiste seg ikke før siste låt. Får virkelig håpe at det er forbigående.

Vorbid

Vorbid har etterhvert opparbeida seg et kjent navn i rockemiljø rundt om i landet. Arendalsguttene, som har vokst opp i rockeklubben og miljøet rundt Munkehaugen, spiller progressiv Trash metal som de lager selv og utvikler seg mye mellom hver opptreden. Denne kvelden var det ekstra tight og alle de tekniske detaljene stemte perfekt. Bandet består av Marcus Gullovsen på trommer, Michael Eriksen Briggs på gitar og vokal, Daniel Emanuelsen på gitar og Jonas Tellefsen på bassgitar. Bassisten hadde to vikarer for kvelden. Markus Lillegård spilte første sett og Hans Jakob Bjørheim fra Deception spilte andre sett.

Daniel Emanuelsen debuterte som vokalist og jeg håper virkelig det ga mersmak for han, og det ble godt mottatt av publikum. Han og Michael har veldig forskjellige stemmer og sangstil og utfyller hverandre på en god måte. Det er spennende at de stadig utvikler bandets stil og tør å prøve ut og endre detaljer.

Leprous

Leprous er fra Notodden og består av Einar Solberg på vokal og keyboard, Tor Oddmund Suhrke på gitar og koring, Baard Kolstad på trommer, Simen Børven på bass og koring og Robin Ognedal på gitar og koring.

Leprous er mestere i sceneshow med mye lys og bevegelse. En konsert med dem er som en operaforestilling med store drama og varierte stemninger. Gutta i bandet er strigla og pent kledd og poserer med store fakter og tilsynelatende nøye planlagt koreografi. De bruker mange instrumenter og fyller scenen. Musikken er progressiv metal og består av et nettverk av detaljer som innbyr til lytting og opplevelse. I kulturhuset spilte de en del gamle låter i tillegg til musikk fra den nye plata Aphelion som kom 27. august 2021. Det var tydelig at de har trofaste fans og flere på konserten hadde kommet langveisfra for å endelig oppleve dem live igjen. De kunne tekstene og sang med. Alle sangene til Leprous inneholder ekstremt mange taktskifter og små musikalske detaljer. Stemmen til Einar Solberg når et enormt spekter og han bruker hele.

Alle i bandet får sin plass i spotten på skift, både musikalsk og visuelt. Til og med trommeslager Bård Kolstad kommer opp og fram innimellom. Det er lett å legge merke til hans særegne bruk av ulike slaginstrumenter for å få fram små rytmiske detaljer som ligger i bakgrunnen og gir det lille ekstra. Bassisten har en voldsom innlevelse og er gøy å følge med på. I det ene øyeblikket er det et musikalsk fyrverkeri på scenen og i det neste er det helt stille og vart før det stiger igjen og når enda et mektig crescendo av lys og lyd. Musikken er ganske dyster og stemmene understreker lidelsen og de sterke følelsene. Denne kvelden fremførte de også en låt der fansen deres hadde gitt dem mange enkeltstående komponenter som de skulle komponere ut fra. Flere av de som hadde bidratt var til stede på Kulturhuset. Til tross for den nesten postapokalyptiske stemninga i musikken ga bandet tydelig uttrykk for at de var glade for å endelig stå på scenen igjen og dele musikken sin med fansen. Som fotograf hadde jeg også mye å kose meg med på lørdag ettersom det visuelle bildet er så sterkt og variert.

Takk for en fin kveld! Neste konsert i ARK- regi er 13. november på Arendal Kulturhus. Stay alert! Fy søren så deilig det er med konserter igjen.