Festivaldager i Bendiks – Lørdag

Herlig stemning i Bendiksbukta

Festivaldager i Bendiks ble en suksess. To utsolgte dager møtte et knippe av Norges beste artister. Lørdagen var det Kari Bremnes, Henning Kvitnes og Hellbillies som hadde tatt turen til denne naturperlen på Odderøya.

Hellbillies @ Bendiks, Kristiansand, 09.07.2021 - Photo: Svein Frydnes

Hellbillies avsluttet Festivaldager i Bendiks. Foto: Svein Frydnes

«Festivaldager i Bendiks» skulle egentlig vært «Ravnedalen Live 2021», men på grunn av koronasituasjonen så arrangør Jan K. Transeth og selskapet Dirty Old Town seg nødt til å flytte arrangementet til Bendiks. Av samme grunn måtte også de internasjonale artistene utgå og kun norske artister settes opp på plakaten. Men det fungerte.
1200 billetter fordelt på to dager var ikke vanskelig å selge ut, og publikum storkoste seg i solsteiken.
Fredagens navn på plakaten var Tønes, Fay Wildhagen og Erlend Robstad. På lørdagen, som undertegnede skulle gjøre seg noen betraktninger om, var det altså Kari Bremnes, Henning Kvitnes og Hellbillies som stod på scenen.

Kari Bremnes @ Bendiks, Kristiansand, 09.07.2021 - Photo: Svein Frydnes

Kari Bremnes med en magisk åpningskonsert på siste dag av Festivaldager i Bendiks. Foto: Svein Frydnes

Kari Bremnes

Kari Bremnes har holdt på en årrekke innen musikklivet i Norge. I 1987 kom debutalbumet hennes, Mitt Ville Hjerte. Siden er det blitt en rekke album, priser og ikke minst – turnéer. Jeg har dessverre aldri oppdaget Kari Bremnes. Men lørdagens konsert åpnet noen sluser. Hun leverte en fantastisk konsert! Ikke bare det musikalske, men også det verbale. Praten mellom sangene. Hennes varme, underfundige måte å fremtre på. De melankolske tekstene. Evnen til å snu noe positivt til noe mørkt, for så å snu det mørke til vakker musikk. Som når hun presenterer sangen «Gå Ikkje Rolig» som et apropos til sommeren:

- Det motsatte av sommer, må jo være død..

Sangen er en gjendiktning etter Dylan Thomas sin låt til faren på hans dødsleie, og handler om at selv på dødsleiet skal en kjempe «på tørre møkka». En skal ikke bare gå rolig inn i døden - Do not go gentle into that good night.
Kari Bremnes live er en utrolig dramatisk, men behagelig artist. Så er det ikke bare melankoli som presenteres fra scenen. Til tider rocker det skikkelig fra Bremnes og hennes menn. Som for eksempel på «Mann På Rommet». Kari Bremnes er i strålende humør, prater med publikum, danser rundt på scenen og skaper god stemning.
Med seg på scenen har hun en gjeng utrolig bra musikere: Børre Flyen (trommer), Peter Unstad (bass/vokal), Børge Pertersen-Øverleir (gitar) og Bengt E. Hanssen (tangenter). I tillegg styrer Geir Østensjø lyden, og det gjør han på en fortreffelig måte.

Som sagt er det mye dramatikk i musikken til Kari Bremnes. Sanger som «Sangen om Fyret ved Tornehamn», «Det e Min Sønn» og ikke minst «Skrik» er eksempler på det. På sistnevnte serverer Børge Petersen-Øverleir en gitarsolo som var helt utrolig nydelig!
Konserten ebber ut med at Kari Bremnes skryter uhemmet av plassen, stemningen og det hele, før hun avslutter det hele med Leonard Cohens dommedagsprofetier i «Everybody Knows» i norsk spåkdrakt, den kjente og kjære «Alle Vet Jo Det».
En flott konsert med en flott artist som belønnes med stående applaus.

Henning Kvitnes @ Bendiks, Kristiansand, 09.07.2021 - Photo: Svein Frydnes

Mimring med Henning Kvitnes på Festivaldager i Bendiks. Foto: Svein Frydnes

Henning Kvitnes

Henning Kvitnes er en ringrev i det norske rockesirkuset. Siden 1978, da han var frontfigur i The Ice Cream Band, har han fartet land og strand rundt. Først som Halden-rocker med låter på engelsk, og etter hvert i det mer rolige hjørnet med norske tekster. For de av oss som savner tida med The Young Lords, Saturday Cowboys og Little Eden, er nok dét toget gått. Men vi gleder oss over hans imponerende formidlerevne når han synger sine låter med norsk tekst. Og det er nok slik de fleste kjenner ham – som en rolig, avslappet trubadur som synger om å ha bruk for en kjæreste, eller om siste reis på båt, eller at det eneste vi alltid eier, er et dårlig rykte.
Alt dette fikk vi denne lørdagen i Bendiks. Fremført med kraft, backet opp av dyktige musikere. Og for å ta det med det samme – med seg på scenen hadde Henning Kvitnes: Finn Tore Tokle (bass/vokal), Tor Hauge (trommer/vokal), Eivind Ystrøm Petersen (gitar/vokal), Håvard Bendiksen (diverse strenger/vokal) og Jon-Willy Rydningen på piano. Et solid lag med musikere.
Flere av låtene til Kvitnes gjøres som duetter med andre artister. Men siden hverken Jonas Fjeld eller Lynni Treekrem eller noen av de andre var med, tok like godt Kvitnes de rollene selv.
Flere av låtene til Kvitnes er allsangmateriale. Under «Evig Eies (kun et dårlig rykte)» fikk publikum prøvd sangstemmen. Noe rustent, men stemninga er god. Publikum koser seg i kveldssola og nyter den gode musikken.
Henning Kvitnes har godt tak på publikum. Småprater mellom låtene. Sjømannsvisa «Siste Reis» introduseres slik:

- Denne sangen er godkjent av Norsk Losforbund, Norsk Maskinistforbund, Norsk Styrmannsforbund og ikke minst – Norsk Messepikeforbund.

«Støvets År» er nyeste låt fra Henning Kvitnes, gitt ut akkurat da vi gikk inn i 2021. Jonas Fjeld har skrevet musikken og Kvitnes teksten. En stille sang mot reisens slutt, som det heter i teksten.
Mot slutten av konserten kommer så flere av de gamle klassikerne. På «Trengte Ingen» har i utgangspunktet Kvitnes med seg Lynni Treekrem, men når hun ikke kunne komme måtte Kvitnes ta også hennes stemme, noe som skapte jubel og trampeklapp.
Det har etter hvert blitt mange kjærlighetssanger i Henning Kvitnes repertoar. «Sånne Som Oss» introduserte han slik:

- Vi må belemre dere med enda en kjærlighetssang, hvis det er greit for dere. Kanskje dere til og med kan den? Hvis ikke, tror jeg dere har kjøpt feil billett…

Og jo da, publikum kunne «Sånne Som Oss», og sang villig med.
Henning Kvitnes og bandet hans avsluttet konserten sin med «Guttær» og «Sensommerblues», og høstet stående applaus for en flott konsert.

Hellbillies @ Bendiks, Kristiansand, 09.07.2021 - Photo: Svein Frydnes

30 år med Hellbillies er en god begynnelse! Foto: Svein Frydnes

Hellbillies

Hellbillies, et av Norges mest kjente og kjære rockeband. 30 år på vegen har satt sine spor. Denne kvelden spiller de en lett blanding av nytt og gammelt stoff. Naturlig nok er det helst det gamle stoffet som fenger best hos publikum, men også de nyere låtene blir tatt vel imot. De starter litt tilbake i tid, andre låt er tittellåten fra album nummer 2 – «Pela Stein» (1993). Av nyere materiale fikk vi blant annet «Vestlending med Høgdagard». Ei fengende låt med en helt herlig bassintro fra bassist Egil Stemkens. Nytt album ventes for øvrig i september.
«Leita Etter Lykken» får fart på folk. Denne kan de. Allsangen runger.
Det er stor stemning på sletta foran scenen. Det vil si rundt bordene, for folk holder smittevernreglene sånn noenlunde i hevd. I hvert fall foreløpig. Men det er vanskelig, for det svinger av Hellbillies. Vokalist og gitarist Aslag Haugen er det naturlige midtpunkt. Men også broren Lars Haavard Haugen gjør mye av seg, med eminent gitarspill. Han har også vokalen på velkjente «Røta». Det er et solid ensemble som publikum i Bendiksbukta møter. Foruten de tidligere nevnte, så består Hellbillies av Bjørn Gunnar Sando (trommer), Lars Christian Narum (piano) og Atle Aamodt (perkusjon).
Som nevnt er det god stemning blant folk. Naturlig nok, etter flere timer med god musikk og godt drikke. Derfor er det vanskelig for enkelte å forstå at de må holde seg ved bordene sine. De vil opp og danse, synge. Men vaktene holder bra kontroll.
«Blå Dag» er også et nytt bekjentskap. Den følger god Hellbillies-standard, svingende og catchy.
På «Plenklyppar’n» får rockefoten fart på seg. Bra trøkk. Imidlertid begynner det dessverre å tynnes blant publikum etter hvert som konserten skrider fram. Men de som holder ut, opplever en flott konsert. «Slå Hån» gir rom for pianist Narum til å boltre seg sammen med gitarist Lars H. Haugen. Herlig låt!
Ekstranummer må til. Og de beste er spart til slutt: «Den Finast Eg Veit» og «Ei Krasfaren Steinbu».
Publikum er fornøyd og gir gjengen fra Ål i Hallingdal stående trampeklapp.

Festivaldager i Bendiks er over. En velarrangert festival i nydelige omgivelser. Dette er absolutt et sted denne type konserter/festivaler kan arrangeres. Ravndalen har fått en verdig konkurrent.