Glimrende av Morten Abel

De skulle spilt i Ravnedalen denne første fredagen i juli, men været sendte dem til Kick. Det var en genistrek av arrangørene. I varme, for anledningen koselige, Kick gjorde Morten Abel og Thomas Gallatin en strålende konsert foran en fullsatt sal med feststemt publikum.

Morten Abel og Thomas Gallatin @ Kick, Kristiansand, 03.07.2020 - Foto: Svein Frydnes

Morten Abel og tusenkunstner Thomas Gallatin var en god kombinasjon, og de overbeviste med en strålende konsert på Kick. Foto: Svein Frydnes

Intimkonsert

Det er vakkert på Café Generalen i Ravnedalen, men med 14 kjølige grader og utrygt for store nedbørsmengder, er det mer trivelig å sitte inne i varmen på Kick Nattklubb og Scene. Når de så hadde rigget til med store og små bord, alt innenfor smittevernsgrensene, fikk publikum en flott ramme rundt konserten.
Presis klokken fem entret duoen Morten Abel og Thomas Gallatin scenen. Etter en kort introduksjon åpnet de så med «I’ll Come Back and Love You Forever». En velkjent låt fra Morten Abels rikholdige katalog. Abel stilte med gitar, munnspill og vokal, mens Thomas Gallatin tok seg av resten; trommer, keyboard, bass og kor. Alt fra sin plass på trommestolen.
Morten Abel har gitt ut syv soloalbum i tiden 1997 og fram til nå. Den åttende er på trappene. Det var fra disse Abel hadde plukket sangene til setlista fra. Og selv om det ble ropt på blant annet «Tore Tang» fra publikum, ble det høflig ignorert. Heldigvis. For øvrig opptrådte Morten Abel som en gentleman fra scenen. Småpratet og vitset, og fikk publikum til å slappe av og storkose seg. Akkurat slik en intimkonsert skal være. For det må kalles en intimkonsert, når kun 200 mennesker slipper inn. Selv om publikum er spredt over hele konsertlokalet på grunn av smittevernreglene.

Dette spilte Morten Abel på Kick Nattklubb og Scene

  1. I’ll Come Back And Love You Forever
  2. Winterland
  3. Doberman
  4. I år som i fjor
  5. Music Is Communicating
  6. Lenkegjengen
  7. Don’t Forget Me
  8. Be My Lover
  9. Down and Out
  10. Frøken Vilikke
  11. Lydia
  12. The Birmingham Ho
  13. Tulipz
  14. Hard To Stay Awake

Ekstra:

  • Hodet Over Vannet

Lyttende publikum

De fleste av Morten Abels soloutgivelser har vært på engelsk.

- Men så begynte jeg å gå litt lei av og skrive engelsk. Det var da jeg oppdaget et språk som heter norsk. Det har resultert i to plater, og den tredje norskspråklige platen er snart klar, forteller Abel, og leverer «I år som i fjor», fra plata Evig Din (2018).

Til nå har konserten vært akustisk, men fra og med neste låt økes intensiteten. På «Music Is Communicating» får vi også mer slagverk fra Gallatin,
«Lenkegjengen» kunne vært skrevet av Tønes, slik den omhandler hva som kan skje en lørdagskveld. Musikalsk, derimot, var det umiskjennelig Abel. Masse trøkk og heftige rytmer. En herlig gitarsolo fra Morten Abel. Artig låt.

Morten Abel har skrevet mange flotte ballader. Ikke minst i engelskspråklig drakt. «Don’t Forget Me» og «Be My Lover» er to slike. Med bra lyd og en utrolig flott klang i gitaren til Morten Abel blir dette et vakkert øyeblikk. Thomas Gallatins bidrag i bakgrunnen er helt essensielt for helheten. Utrolig bra.

- En periode innbilte jeg meg at jeg var deprimert. Satt inn og syntes synd på meg selv. I månedsvis.. Det resulterte blant annet i denne sangen: «Down and Out». Selvironi fra Abel.

Det er ikke bare de engelskspråklige låtene publikum kjenner. Når Morten Abel introduserer «Frøken Vilikke» fra hans første «norske» plate I Fullt Alvor (2015) braker jubelen løs hos publikum. Veldig bra driv, og publikum er skikkelig med.
Publikum fortjener for øvrig ros. Det var et lyttende publikum, som gav god respons på det de hørte. For duoen på scenen må det ha vært fantastisk å få en slik god kontakt med salen. I tillegg slapp vi den irriterende pratingen fra publikum. På grunn av smittevernreglene måtte all servering foregå ved bordene. Det bidrar naturligvis også til ro blant publikum.

Stående applaus

I 2013 var Morten Abel med i tv-programmet Hver gang vi møtes, sammen med blant annet Ole Paus. Paus valgte den gang å oversette og fremføre sangen «Lydia». På Kick denne fredagskvelden fikk vi den imidlertid originalt på engelsk, men Abel hadde en liten Paus-historie om sangen:

- Det var først da Ole Paus oversatte den til norsk at jeg skjønte hva den handlet om..

«The Birmingham Ho» er en velkjent hit, og får på ny fart på publikum. Morten Abel og Thomas Gallatin storkoser seg, og leker på scenen. Duoen serverer den ene godbiten etter den andre, og snart er det slutt. Siste låt ut er «Hard To Stay Awake». Den avsluttes til stående applaus fra publikum, noe som selvfølgelig fordrer ekstranumre. Aller siste låt ut blir «Hodet Over Vannet», fra den gang Morten Abel var filmstjerne.
En aldeles strålende konsert! Noe lenger tidsmessig kunne den nok vært. Materialet er så omfattende at det ikke hadde manglet på låter. Da blir en time og tyve minutter litt lite. Men med tanke på at duoen bare et par timer senere på ny skal entre scenen og gi et nytt publikum samme flotte konsert, så er det forståelig at de må begrense seg litt.

Denne anmeldelsen ble skrevet på bakgrunn av den første av de to konsertene Abel og Gallatin holdt denne kvelden.