Reism + Assimilate @ Flytten, 29.11.2019

29. november 2019 ga Reism ut sitt tredje album «Dysthymia». Dette skulle feires med release-party (nesten) på hjembane, det vil si på Flytten i Haugesund. Selv om jeg ikke akkurat kan regne meg som kvintettens ivrigste følger, må jeg innrømme at «Dysthymia» gjorde et veldig godt inntrykk, så godt at jeg gledet meg til å kunne se kvintetten spille det nye materialet live. Kvintettens frontfigur, Kirsten Jørgensen, som også er en av vokalistene i det eksplosive og samtidig veldig melodiøse Evig Natt, kan trygt kalles en av de mest gjennomførte frontpersoner i metal-Norge. En ting var i hvert fall sikkert. Her kunne man regne med en brilliant konsert.

Assimilate

Assimilate @ Flytten, Haugesund, 29.11.2019 - Foto: Irmina Lunnøy

Assimilate varmet opp for Reism på Flytten Foto: Irmina Lunnøy

Selv om Reism alltid har vært populære på Haugalandet, fikk Karmøy-teamet litt hjelp fra Oslo-kvintetten Assimilate som åpnet kvelden. Assimilate kunne skryte på seg et særdeles vellykket debutalbum fra 2018, noe som utvilsomt skulle heve konsertopplevelsen enda noen hakk. Siden bandet også spilte på Karmøygeddon 2019 var det ikke deres første møte med Haugalandspublikumet. Godt fylt Flytten tidlig på kvelden var et mer enn godt nok bevis på at Oslo-teamet fortsatt var godt husket.

Karene fra Oslo slet overhodet ikke med formen, noe som man kunne se med en gang konserten begynte. Frontmannen Dan oste av energi mens han sang med stor innlevelse. Veldig ofte gikk han ut på barrikadene der han hi-fivet folk på første rad med et stort, strålende smil. Dette likte fansen veldig godt siden område foran barrikadene etter hvert ble veldig tettpakket. Resten av bandet var heller ikke statisk. Musikerne slengte seg en del på scenen til og med hang en del over publikum fra barrikadene. Dette gjorde at bandets i utgangspunktet dynamiske musikk virket desto mer spenstig. Selv om bandets moderne visjon av metal med klare referanser til bl.a. Soilwork, Scar Symmetry og Amaranthe til tider kan virke nokså glatt, noe som ikke faller i smak hos alle, fungerte låtene veldig godt denne kvelden. Ikke bare takket være catchy melodilinjer, og gode tekniske ferdigheter hos bandet. Kanskje en bittelitt grovere lyd som ga ekstra tyngde også hadde noe å gjøre med det. Kanskje den veldig dynamiske belysningen hadde også noe å si. Med mengder røyk, blinkende lys og spotter som sveipet over hele scenen virket opptredenen utrolig drivfull. … Med andre ord, Oslo-teamet viste seg som et formidabelt live band. Anbefales!

Reism

Reism @ Flytten, Haugesund, 29.11.2019 - Foto: Irmina Lunnøy

Reism leverte så det holdt på release party for sitt nyeste album, «Dysthymia». Foto: Irmina Lunnøy

Etter en kort pause kunne de forventningsfulle Haugelendingene se Kirsten Jørgensen og gjengen. Reism tenkte heller ikke å spare på kruttet og begynte spenstig med den første låten fra «Dysthymia», «This Reality». I likhet med sine «kollegaer» fra Oslo satset kvintetten også på et effektfullt lysshow med masse lysutbrudd, vandrende spotlys og rimelige mengder med røyk. Dette dannet en perfekt bakgrunn for Kirstens’ dynamiske, intrikate vokal som denne kvelden ble fremstilt på en meget solid måte av lydmannen. Kanskje lyden ikke var 100% prosent perfekt siden synth elementer som bandets mørkere, småindustrielle lydbildet kryr av hadde en tendens til å forsvinne i gitarpartiene, men det var heller ikke verdens undergang. Dette dro ikke inntrykket ned på noen måte.

Trøkkfulle, tunge gitarlinjer ble gjenspeilet av sceneopptreden til gitaristene som kastet seg rundt og gynget ivrig på scenen og nærmet seg barrikadene med jevne mellomrom. Selve «frontkvinnen» holdt seg litt vel bak på scenen i begynnelsen av konserten. Hun er likevel usedvanlig ekspressiv med sin innlevelse, grimasene og positurene, så hun klarte uproblematisk å nå alle i publikum. Uansett, etter en kort stund begynte hun å dukke opp på scenekanten til stor begeistring av publikum. Kvintetten ble så godt mottatt av publikum at Jørgensen tillot seg en tilståelse. Angivelig glemte hun å kopiere setlister, noe som resulterte i at bare hennes mann og samtidig en av gitaristene Tom Poole Kerr visste hva de skulle spille. Uansett, alt gikk som på skinner uten glipp, eller misforståelser, så bandet trengte sannsynligvis ingen «huskelapper». Bandets musikalske ferdigheter var nok like gode som deres hukommelse, siden de nye låtene ble gjengitt plettfritt med masse driv og intensitet. Intensiteten bare fortsatte å øke i konsertens forløp. Glade publikummere hang fra barrikadene, Jørgensens gestikulering ble enda mer ivrig og innlevelse i stemmen enda mer påfallende. Helt til etter en stund som virket altfor kort… hadde bandet spilt seg gjennom hele kveldens repertoar til stor skuffelse av fansen. «Men vi har ingen flere låter!» sa Kirsten Jørgensen med en sjarmerende ærlighet. Her måtte publikum til slutt gi seg. Skuffelse var selvfølgelig stor, siden Reism, leverte i bøter og spann, men sånt er det bare. Gratulerer!