BLOW for Tom Waits @ Sjøboden Live Scene, 30.06.2019

BLOW for Tom Waits @ Sjøboden Live Scene, 30.06.2019 - Foto: Svein Frydnes

BLOW for Tom Waits Foto: Svein Frydnes

Tom Waits med respekt

Den siste søndagen i juni inviterte Norges ledende Tom Waits hyllestband, Blow, til selskap på Sjøboden Live Scene. Nærmere seksti personer tok imot invitasjonen. Og for en fest det ble!

Whisky og sigarer

Tom Waits har en helt særegen stil innen rock og jazz. En helt spesiell stemme og en helt spesiell fremføring. Stemmen har blitt beskrevet som «en klut marinert i whisky som har hengt i et røkeri i et par måneder før den har blitt overkjørt av en bil». Å skulle hylle en slik artist, som Blow gjør utrolig bra, krever ikke minst en helt spesiell vokalist. Og det har Blow i Jacob Berg. Før måtte han drikke whisky og røyke sigarer for å få stemmen så lik Tom Waits som mulig. Det ble både dyrt og hardt for halsen. Heldigvis klarer han nå å legge om stemmen på kommando.

«Lider» med publikum

Det var en rikholdig setliste Blow hadde snekret sammen, og det ble en lang konsert i den intense varmen i andre etasje på Sjøboden:

- Vi skal spille lenge, så dere som har fått sitteplass er heldige, åpnet vokalist Berg med, og fortsatte:

- Men vi har tenkt å stå under hele konserten, så vi lider sammen med dere som har ståplass.

Men tida gikk fort, ikke et kjedelig øyeblikk under hele konserten, og da er det ingen lidelse å ha ståplass under konserten.

Eminente musikere

Som nevnt var det et langt set de hadde satt opp, og de dekket Tom Waits karriere fra debutalbumet «Closing Time» (1973) til nest siste album, «Real Gone», som ble utgitt i 2004.
Blow består av seks utrolig dyktige musikere, og alle fikk skinne på sin måte. Sentalt stod naturlig nok vokalist Jacob Berg, som også håndterte gitar, kazoo og ropert(!). En stemme som, som tidligere nevnt, passet perfekt for Tom Waits sine låter. Men ikke minst med en publikumskontakt som fikk gjestene i salen til å føle seg vel. Han bandt sammen konserten med artige historier om Tom Waits og sangene, et oppkomme av informasjon. Med seg hadde han Eivind Stousland Kristensen på blås, Sebastian Haugen (kontrabass), Espen Ellefsen (trommer), Christian Larssen (gitar) og «kong» Sverre Thorstensen på tangenter. En gjeng som tryllet fram den nydeligste musikk, og som viste Tom Waits den største respekt. Lyden var suveren, perfekt skrudd av Lars Erik Humborstad.

Øl, brennevin, prostituerte – og godteri Jesus

Jacob Berg åpnet med å ønske folk velkommen, og takke for sist. I fjor hadde de nemlig også konsert på Sjøboden Live Scene, mange av de som var der da hadde funnet veien tilbake denne søndagen, og det var like varmt denne gang som da:

- Så drikk øl. Det er godt for tørsten. Og øl er kultur, oppfordret vokalist Berg.

Derimot var det ikke øl det skulle handle om, men brennevin: «Jockey Full of Bourbon»
Tom Waits har norske aner, fra Oslo og Østerdalen. Om det finnes en link der, eller om det er tilfeldig, skal være usagt. Men sangen «Christmas Card from a Hooker in Minneapolis» sies å skulle handle om norske prostituerte. En nydelig slow blues, hvor Jacob Berg får vist sine evner som vokalist.
Sverre Thorstensen er en eminent pianist. Men han synger også utrolig bra. Sangen «Chocolate Jesus» fra albumet «Mule Variations» (1999) er oversatt til norsk, med den passende tittelen «Godteri Jesus». Flott vokal. En jazzy blues hvor også gitarist Christian Larssen fikk utfolde seg.
«Rain Dogs» er en av Waits mer kjente sanger, og naturligvis stod den på programmet.

Dette spilte Blow – for Tom Waits (med forbehold om feil og mangler..):

  • Jockey Full of Bourbon
  • Christmas Card from a Hooker i Minneapolis
  • Godteri Jesus (Chocolate Jesus)
  • Rain Dogs
  • Temptation
  • Telephonecall From Istanbull
  • Blue Valentines
  • Tango Till They’re Sore
  • Make It Rain
  • Sea of Love (Phil Phillips-cover)
  • Goin Out West
  • God’s Away on Business
  • Johnsburg, Illinois
  • Diamond in Your Mind
  • Jesus Gonna Be Here
  • Lucinda/Going Down To The Well
  • Ol’ 55
  • In The Neighborhood
  • Ice Cream Man

Gud og Djevelen

Mye av musikken til Tom Waits er musikk med trøkk, som overdøver de i publikum som absolutt har behov for å prate om alt annet enn det som skjer på scenen. Men før «Blue Valentines», en sang som av mange rangeres som en av Tom Waits beste ballader, finner vokalist Berg det nødvendig å be publikum være stille. «Blue Valentines» er en nydelig ballade, vakkert fremført av Jacob Berg på vokal og Christian Larssen på gitar.

Da Blow spilte i Mandal i 2018 var det varmt. Og tørt. Da var det på sin plass å fremføre låta «Make It Rain». Samme behovet er det ikke i år. Men behovet for å høre låta er like stor. En heftig låt, fremført med bruk av blant annet ropert. Dynamisk. Manisk. Og vidunderlig herlig.
Neste låt er en cover av en coverlåt. Tom Waits hadde soundtrack til filmen «Sea of Love» fra 1989, med blant andre Al Pacino, ved å gjøre en cover av den gamle slageren «Sea of Love» av Phil Philips. Han gjorde bare en mørkere versjon av den. Selvfølgelig. På Sjøboden Live Scene får vi en litt lysere versjon igjen, men med en Jim Morrisonsk avslutning. Vakkert!
Tom Waits skrev mange sanger om Gud og Djevelen. I sangen «God’s Away on Business» lar han andre styre skuta, nemlig mordere, tyver og advokater. Ikke særlig beroligende. Men sangen er nydelig, og Blow gjør ingen skam på den. Eivind Stousland Kristensen briljerer her på barytonsax.

Avslutter med bravour

En liten pause var også lagt inn, så folk kunne fylle glassene og trekke frisk luft. For varmt var det, og lufta var tett. Men ingen klaget. Ikke engang gutta i bandet.
Etter pausen var det blant annet tid for allsang. På «Diamond in Your Mind» fikk Mandals-publikummet bevist at de er bedre enn Kristiansand på allsang. Ihvertall ifølge vokalist Berg.
Mot slutten av konserten får vi høre et par gospelaktige låter, som for eksempel «Jesus Gonna Be Here». Alt fremføres med pondus, en utrolig spilleglede og stor respekt. Hver og en av bandets nedlemmer får kjørt sine solos, og trommesoloen til Espen Ellefsen var magisk.
Konserten avsluttes med den kjente «In The Neighborhood, en sang som naturlig nok får skikkelig liv i publikum, som synger og danser med. Og så er det slutt.
Det vil si, de har naturligvis et ekstranummer på lur. Og siden det er så trangt om plassen på Sjøboden Live Scene, så dropper de å gå av scenen men gyver rett på siste låt for kvelden. Og de avslutter med en sang om sex. For «Ice Cream Man» handler ikke nødvendigvis om hva slags iskrem ismannen kan levere, men like mye om hva slags andre tjenester han kan by på.
Og SÅ var det slutt. Publikum gikk strålende fornøyd ut i søndagsnatta, og «Blow» lunne puste ut etter en fantastisk konsert!