Anmeldelse: Dagens Samfunn

Ruben Pettersen Photo: Bjørg Fossli

Ruben Pettersen fra Arendal er ute med sin første plate, Dagens Samfunn Foto: Bjørg Fossli

Ruben Pettersen er allerede en kjent skikkelse i musikklivet i Arendal og de andre sørlandsbyene tross sin unge alder. Han begynte med metal for noen år siden, men gikk etter hvert over til rapsjangeren. Han ble hjulpet fram av dedikerte og rutinerte musikere i Arendal, og er nå med og hjelper neste generasjon musikere til å lykkes. Han arrangerer konserter, spiller selv og er DJ. Og nå har han altså gitt ut plate som han har kalt «Dagens samfunn». På plata høres det at han har blitt voksen.

Ruben har fått hjelp av drevne og proffe musikere, som har holdt på i mange år. Legendariske Baard Torstensen har vært med under hele prosessen. Han har produsert plata, spiller på flere sanger og korer. Ellers har han i tillegg fått med seg produsentene Breathtakingbeats og Jesper Murphy. Det er lett å høre at plata ikke er miksa på gutterommet.

Ruben skriver om mange aktuelle og viktige temaer med stort engasjement og særegen stil. Han er lett gjenkjennelig og har tatt med seg elementer fra metalfortida i sin sangstil. Jeg er ikke spesielt glad i rap, men jeg kjenner at jeg kommer på gli når jeg hører på tekstene til Ruben og oppdager noe nytt hver gang. Det er til tider litt vel fullstappa med ord og dette kan ødelegge litt av flyten i låtene. Han kunne nok med fordel kutta litt ned på ordmengden her og der, men det er mye fin poesi. Rytmene og beaten er også fengende og gir mersmak. Jeg synes ofte rap kan være litt kjedelig ettersom den kan være lite dynamisk og variert, men her har vi et unntak. Innimellom de tradisjonelle raprytmene kan du finne rå gitarriff og glimt av flere andre sjangere. De ulike temaene, som rasisme, religion, den vanskelige kjærligheten, mental helse, rus, sosiale medier, kroppspress og innvandringspolitikk blir behandla med respekt og alvor, men også med ironi, humor og glimt i øyet. Det funker. Plata ble spilt inn i lokalene til «Clutterbillies» i Froland. Tom Kastet har tegna det flotte plateomslaget som gir et tydelig hint om hva plata handler om.