Frida Ånnevik Trio på Obrestad fyr - Maijazz 2014

Frida Ånnevik Trio, MaiJazz 2014 - Foto: Therese D'Este Thomassen

Foto: Therese D'Este Thomassen

Det var en gledelig overraskelse at Frida Ånnevik Trio ble en av artistene på årets MaiJazz. Hun er født i 1984 i Hamar, og har allerede utmerket seg ved å vinne Grappas debutantpris i 2009 for albumet "Synlige Hjerteslag". Albumet "Ville Ord" fikk en Spillemannspris i 2013 i kategorien beste tekstforfatter. Musikken og tekstene er fint komponert sammen som små poetiske fortellinger om underfundige personligheter og livets til tider merkverdige hendelser. Selve konserten blir spilt på Obrestad fyr, på en liten intim scene i et forvitret naturlandskap.

Klokken er 19.30, og vi er inne i et lite lokale på Obrestad fyr. Det er plass til rundt 30 mennesker i det lille lokalet. Dagen er ennå lys, og den fine utsikten mot havet og det flate jærlandskapet lager en egen stemning som setter rammer for denne kvelden.

Inn kommer Frida Ånnevik Trio, og det settes i gang med en av mine favoritter; "Snubletråd". Det er en rolig og fin versjon.

Gjennom konserten får vi en liten fortelling rundt nesten alle sangene, og de får en dypere personlighet. Det handler blant annet om det å skrive en kjærlighetssang for første gang, når man ikke er vant til det. Etter inspirasjon fra musikalen "My fair lady" og "I've Growned Accustomed To Her Face" ble så låten "Jeg har blitt vant til stemmen din" til.

Frida Ånnevik er også lærer, og låten "Lillebror" er dedikert til 14-15 åringene som hun til daglig jobber med. Hun sier videre om elevene at hun ser de blir folk minutt for minutt, og at det å vokse opp og forme seg er et oppussingsarbeid.

Det blir en utrolig intim konsert, i et så lite lokale kommer man så nært opp til hverandre, det blir som speeddating med disse musikalske historiene. Når ekstranummeret skal spilles, har de såvidt plass til å komme seg fort ut og inn. Det var en spesiell opplevelse å være vant med å høre sangene med trommer og bass, mens de på konserten ble spilt med en gitarist og en på tangenter. Men detfungerte veldig bra. Måten Frida Ånnevik og trioen formidler sangene på, ligger så nært opp til originalene at man lett forestiller seg trommer og bass i musikken.

De sangene som utmerket seg spesielt i denne settingen var "Sover du" og "Livet på glass", som blir så skjørt og nært fremført at man kommer innenfor en intimsfære som lett kan sette en ut.

Denne kvelden ute på Obrestad fyr med Frida Ånnevik Trio har vært stemningsfull, humoristisk, nærværende og i så originale omgivelser, at dette musikalske minnet vil sette seg godt. Jeg har dratt fra Obrestad fyr dypere knyttet til tekstene og musikken.

Tekst og bilde: Therese D'Este Thomassen


Klikk her for å lese mer om MaiJazz!