Top

Så var det oss to igjen, Egersund Visefestival.

Tekst: Karianne Arntzen

Egersund Visefestival 2014 - Poster

Program for Visefestivalen 2014 - Forsiden
(c) Egersund Visefestival

Norges eldste i sitt slag, Egersund Visefestival, gikk på ny av stabelen 3-5 juli. Den har rukket å bli hele 21 år gammel, og årets festival var konsentrert omkring de seks spillestedene Turnhallen, Grandkjelleren, Konsulatet, Grand Scene, Pibbaren og Nelliken samt Hauen Kro. Tidligere år har de hatt et større konserttelt på Torget hvor blant annet åpningskonsertene har blitt arrangert, men i år hadde de valgt å gå bort fra dette og heller gjøre festivalen mer intim. Åpningskonserten i år stod Siri Nilsen for, hun stilte med band og satte en god standard med en fin konsert i Turnhallen. Undertegnede rakk selv ikke ned til Egersund før noe senere på kvelden, men rapportene fra utsendte publikummere gikk ut på at Nilsen leverte sine låter med innlevelse på et hudløst og nært plan. Torsdagsprogrammet hadde ellers en variert meny med alt fra Unni Wilhelmsen i Grandkjelleren, Chris Eckman (US) i Konsulatet, til lokale Are Sleveland som fremførte coverlåter med høy allsangfaktor på Hauen Kro, for å nevne noen.

Nytt og fint av året var at Grand Scene ble brukt som hyllestscene for tekstforfatter, egersunder og tidligere festivalsjef Ingvar Hovland. Alle artistene som opptrådte på denne scenen under årets festival hadde alle låter med Hovlands tekster i katalogen, og torsdagskvelden var det «2 me og tri te», Pål Rake og Olav Stedje som gjestet denne scenen. Olav Stedje hadde med seg Svein Dag Hauge, og publikum satt forventningsfulle og klare da duoen entret scenen. På Stedjes siste plate «Vest for verdas ende», som han fremførte flere sanger fra, har Hovland skrevet mange av tekstene. Stemningen var varm, lyden god. Låten «Heim te deg» slo godt an og fikk langvarig applaus. Da den gamle klassikeren «Vi vandrar saman» kom, fikk til og med undertegnede litt ekstra «fot» og måtte nynne forsiktig med. Rart med den nostalgien, gitt.

Da jeg satt (litt) og noterte like etter konserten kom to herrer bort til meg og sa: «E du fra Aftenbladet? Skriv at me likte det!».

Fredagens konsertprogram åpnet med Finn Kalvik i Turnhallen, og det at Kalvik etter sigende skulle ha fått kastet ut en funksjonshemmet publikummer ble den store «festivalsnakkisen» og fikk store oppslag både i lokal- og rikspressen etter total mangel på tilstedeværelse fra noen av de som beskrev episoden. (Heldigvis for meg hadde jeg sagt ja til å synge en låt sammen med Lars Martin Myhre omtrent samme tidspunkt denne kvelden og kunne derfor ikke stille i Turnhallen, så da avstår jeg gledelig fra å skildre episoden noe mer inngående).

Egersund Visefestival 2014 - Poster

Program for Visefestivalen 2014 - Dag 1
(c) Egersund Visefestival

Selv stiller jeg meg flere spørsmål omkring hvorfor lokalpressen mer og mer glimrer med sitt fravær og ikke skriver om artister og festivaler som Egersund Visefestival, men med en gang det er en «sladdersak» på gang, er de virkelig mange i sving med å dekke saken? Usmaklig. Vel. La oss komme oss videre.

Lars Martin Myhre, kanskje den artisten som har samarbeidet mest med nevnte Ingvar Hovand, gjorde en særdeles fin konsert foran et begeistret publikum. Myhre kan kunsten å fortelle historier mellom låtene så man ler, for så å gå rett inn i en dypere tekst som krever full konsentrasjon fra både utøver og publikum. I tillegg er Myhre en særdeles habil gitarist som skriver sterke melodier.

På Hauen Kro rakk jeg å få med meg fem låter fra duoen General Forsamling («Generalen» fra Varhaug) og Einar Stenseng (Oslo). Det var verd løpeturen! Hver for seg er disse to høyst oppegående låtskrivere og tolkere, og etter at de møttes første gang under festivalen i 2010 har de innledet et samarbeid som ser ut til å bære særegne frukter. Generalens låt «Mi tid» (en ny låt) satt som den skulle og har en tekst som kler artisten: «Fritid æ drikketid, og drikketid æ angsttid, og angsttid det e e mi tid, så mi tid e best uden fritid». Mørkt, morsomt og trist. Stenseng synger som en «bygud» og leverer blant annet en høyreist og mektig vokalprestasjon på Springsteenlåten «Tougher than the rest». Generalens «Brennevinsblues» blir også godt mottatt av det drikkeglade publikummet Hauen Kro nå engang har å by på, før duoen avslutter konserten med en «søkkjande» versjon av «Goodnight Irene». Før Stenseng vandrer rundt blant publikum med trekkspill mens alle synger med, sier Generalen på sin egen lune, humoristiske måte i fullt alvor med sin mørkeste stemme: «Ittepå kan dokke brenna bh`er, ta narkotika og dansa på bordene».

Egersund Visefestival 2014 - Poster

Program for Visefestivalen 2014 - Dag 2
(c) Egersund Visefestival

Seks av fredagens og lørdagens konserter begynte på samme tidspunkt (kl 23), og dette er kanskje et lite ankepunkt ved festivalen. Hvis man endelig har kommet inn på et konsertsted så sent på kvelden, er det ikke så lett å komme seg inn andre steder for å høre flere artister enn den ene. I fjor var det også en rekke konserter som startet samtidig, men med færre scener å ta av enn i fjor ble dette litt ekstra utfordrende i år, da programmet inneholdt svært gode konsertalternativer på dette tidspunktet både fredagen og lørdagen. Det positive er at programmet er variert og at det legges opp til noe for enhver smak. Så det gir mening, likevel.

I Grandkjelleren sent fredag kveld spilte kanskje Norges beste «uoppdagede» liveband, Helldorado, til stinn brakke, svett og intens forventning fra publikum! Og bandet leverer! Med vokalist Dag Sindre Vagle i spissen, serverer de «ørkenrock» av intensiv og ypperste klasse, og det nyeste albumet «Bones in the closet» har et tittelspor som på linje med flere av bandets andre låter kunne gått rett inn i en Tarantinofilm. «Ballad of Nora Lee» er også en personlig favoritt. På Grand Scene spilte Egersundbandet Elle Melle, som har gitt frontfigurrollen til stavangerartisten Ole Alexander. Også der er det aldeles fullt og gode prestasjoner fra scenen, publikum kjenner materialet godt og synger med. Det ryktes at over 1000 publikummere var innom festivalen fredagskvelden, mot rundt 500 åpningsdagen. Gode tall!

Egersund Visefestival 2014 - Poster

Program for Visefestivalen 2014 - Dag 3
(c) Egersund Visefestival

Lørdagens program bestod av en god blanding artister og var kanskje den sterkeste programkvelden totalt sett. Utenlandske navn som legendariske Tim Scott (US) og Clive Gregson (UK) sammen med godt etablerte norske artister som Ole Paus og I Was A King, utgjorde et solid konsertutvalg. Alle konsertene ble godt besøkt (Ole Paus med desidert høyest besøkstall). Totalt solgte festivalen over 1200 billetter lørdagen! I tillegg hadde festivalen også denne kvelden fått med flere kjente og ukjente lokale navn som gjorde det hele ekstra spennende.

Jeg har sansen for å oppdage helt nye ting på festival, og det gjorde jeg til de grader på Hauen Kro med den akustiske duoen SkankeVelan fra Sandnes. Audun Schanche Kristoffersen (vokal, banjo, gitar) og Olav Veland Thu (vokal, tangenter, gitar) er to låtskrivere som har gått sammen med hell. I øsende regnvær på Hauens utescene (halvveis under tak) var jeg redd at de fleste publikummerne ville rømme innendørs, men dengang ei. Den helt ferske duoen, med nære tekster på dialekt og korharmonier som gir frysninger, fikk folk til å bli værende. De begynte med låten «Pusta», med Schanche Kristoffersen på vokal og gitar og Veland Thu på tangenter og kor. Flott låt! Ikke på langt nær så mørke som General Forsamling, men likevel med et hint av noe av det vanskelige i det indre landskapet der man vet at alt ikke alltid er bare bare. Jeg blir slått av ærligheten og ferdighetene, begge er habile sangere og instrumentalister, og kameratskapet og kjemien mellom disse to virker på oss som tilhørere. Låten «Femme Fatale» fremføres bare nydelig! Håper virkelig at disse lovende debutantene får slippe til mange steder, også i Egersund igjen.

Clive Gregson (UK) i Konsulatet spilte for et lydhørt publikum mens regnet bøttet ned utenfor («It`s really ok if you just seek shelter from the weather»). Alene med eminent akustisk gitarspill fremførte han blant annet «This is now», tittelsporet fra hans siste cd som kom i 2013. Låten «Haarlem» fremførte han til sterk applaus (for en solo!), en låt han skrev da han var i alene i Harleem i Holland. På 80-tallet var han medlem i Richard Thomson Band, og han er også kjent fra duoen Gregson og Collister. Han har i tillegg gitt ut 13 soloalbum! Kudos til bookingkomitèen!

På Pibbaren og Nelliken var det tilnærmet oversvømmelse da Pigfish spilte. Men folk ble værende. Noen hoppet over vannpyttene, mens andre bare gikk rett på. Herlig! Pigfish er et lokalt rhythm`n blues/roots/americanaband med vokalist Jonathan Hall i spissen. De fremfører coverlåter samt låter skrevet av frontfiguren. Jeg fikk med meg «Down south in New Orleans», «Outlaw Blues» og en aldeles fremragende versjon av Lucinda Willamslåten «World without tears». I bandet har han med seg de lokale musikerne Leif Bredland på gitar, Øyvind Lende på bass, Torstein Kyllevig på trommer samt et nytt fortryllende bekjentskap, Torleifur Gaukur Davidson, på munnspill og kor.

Glimt fra tidligere episoder av Egersund Visefestival. Kilde: YouTube, Visefilm/Halvor Thengs

De lokale brødreheltene Erlend, Jørgen og Christoffer Aasland i Aaslandbros sammen med trommeslager Kenneth Andersen spilte i Grandkjelleren med Einar Stenseng som prominent gjest på en låt, ryktene sier at konserten og gjesteopptredenen var vilt magisk! Fullt var det ihvertfall. Jeg kom faktisk ikke inn!

Så kom det nevnte 23.00- klokkeslettet igjen. Seks konserter med samme starttidspunkt. Her måtte man ta visse valg. Planen var å høre deler av Erlend Ropstads konsert i Grandkjelleren først, for deretter å spurte til Turnhallen og I Was A King (man blir kanskje litt slankere av å dekke slike festivaler...). Men. Da Erlend Ropstad med musikere dro i gang konserten sin, var jeg solgt. Jeg kom meg bare ikke av flekken. Jeg har sett Ropstad live tre ganger tidligere, denne var forøvrig første gang med band (for anledningen i trioformat med Snorre Kiil Saga på bass og Trym Gjermundbo på trommer). Han startet akustisk med «Vise om Sverige», for deretter å bevege seg over til elgitar i vilt vakre «Når du blir mi». Det driver som bare det på «Ikke syng» og «Sorgenfri». Publikum veksler mellom lytting og lav drøs, men da den mest nedpå låten «Idiot» kommer, så blir det aldeles stille. ALLE lytter. Og Ropstad synger seg inn i oss. Nei, herfra går man bare ikke frivillig. Festivalens lydmann måper. Musikerne og Ropstad selv leverer på et «det står om livet» - nivå som kun kjennetegner de aller, aller beste. Fra og med låten «Maria» sitter det om mulig enda bedre hos alle tre på scenen. Basslinjene Kiil Saga produserer på spesielt «Forestill deg» er ypperlige! Trommeslageren spiller med stadig fornybar følsomhet, kraft og intensitet. Og Ropstad kan synge, han! Mannen er i tillegg akkurat passe morsom («Har du kjøpt ny satelitt? Nei, jeg utsatte litt»). En personlig og perfekt avslutning på en aldeles herlig festivalhelg!

Takk for nå, Egersund. Og på gjensyn neste år, baby!

Bottom